Ons tripje naar Kiev

slotpleidooi

We zijn inmiddels weer thuis, 6 uur vlucht, en om 9.30 uur stonden we weer in Landgraaf.

afscheid genomen van Fabienne en Gilbert. we hebben toch 6 dagen lang intensief met ze omgegaan, en die 2 zijn een super reisgezelschap, en door de goede kennis van Kiev, werd Gilbert een uitstekende gids voor ons, waar we op heel wat bijzondere plekken zijn geweest, en ook heel veel dingen van de stad hebben geleerd.

Want alles is anders in kiev. Het nemen van grote kruisingen, verkeer op zich, vervoersmiddelen, regels, prijzen, hotels. Mentaliteit, mensen geloof, communisme (geschiedenis), de 100.000 kraampjes die je overal langs de weg vindt, op alle plekken waar het mogelijk is. de grootte.

Maar ook het contrast tussen de mensen, alhoewel het minder is als 10 jaar geleden,

Aan de ene kant de arme Oekraïner met hun lada of Wolga, aan de andere kant de Nieuwe Rus, met dure, altijd duurste uitvoering, auto, benz, bmw, maybach, ferrari, lexus noem maar op.

Uiteindelijk concludeer ik dat Kiev een mooie stad is, met ontzettend veel bezienswaardigheden, meer dan dat je in een week zou kunnen zien. Prijzen kunnen variëren van zeer goedkoop, tot waanzinnig duur. Qua eten en drinken, hotels, taxi, alles

ff voorbeeld

glas bier op khryshatik 6 grivna = 60 cent

glas bier in fellini..... onbetaalbaar

eten per persoon, hoofdgerecht tussen 4 en 7 euro

eten bij fellini min. 35 euro

taxibus maar vliegveld(bus had wel geen remmen volgens ons) 100 grivna (10euro)

rit van 20 min.

Al met al een zeer interessantestad om tezien en om tebeleven. teruggaan: Jazekers

Alslaatste wil ik Fabiënne en Gilbert bedanken voor de super dagen, deze 2 hebben de reis tot een zeer bijzondere gemaakt. En de leuke pesterijtjes en opmerkingen onder elkaar hebben daar positief aan meegedragen :)

Dank je wel jullie 2

Laughing

5e en laatste dag

Vanmorgen is de laatste dag begonnen om ongeveer 9 uur, omdat we nog maar tot 15 uur de auto hebben, gaan we nog snel wat dingen bekijken, wat met de auto moet. Zo zijn we als eerste bij Arena City geweest. Dit ovele gebouw, zit vol metdure winkels, van alleduremerken, zoals armani, porsche etc. Dit gebouw is eigendom van de Klitschko broers. De zeer geliefdr boxers uit oekraïne. Vervolgens zijn weoverKhryshatic en Maydan wezen wandelen en slenteren, omdat deze in het weekend zijn afgesloten voor verkeer, overal optredens, bandjes, soloartiesten, zwervers, kraampjes, nationale televisie noem maar op.

Het is een erg warme dag zoals alle andere dagen, dus we zijn weer ff op de hoede.

nog ff bakkie koffie gedronken en ingecheckt in het laatsteappartement, omdat we het hotel maar voor 3 dagen hadden. Dit appartement ligt in de wijk Podol waar ook het Kontraktova plein ligt, met de Nederlandse ambassade, en het Tsjernobyl museum. Het is een mooi 2 kamer appartement met airco, en dat komt wel goed uit.

Tegen 15 uur zijn Fab en gil de auto gaan inleveren en wij zijn over het kontravo ploscha plein gaan wandelen, en hebben daar onze zoveelste flesje water en ice tea gekocht. Ook nog wat sigaretten (95 cent per pakje), dus ff 2 sloffen gekocht :)

's avonds zijn we met zijn 4en gaan italianen bij de overburen van het appartement, en hebben nog wat gedronken bij een koffiebar.

Tegen 22 uur gaan slapen, want om 3.45 uur gaat de wekker, want we vliegen om 6.00 vanuit kiev airport.....

4e dag

Lekker vroeg opgestaan, en om 9.30 uur al ontbijt bij Coffee-time, op Maydan, zijn we buiten Kiev naar Openluchtmuseum Pirogovo geweest. Een geweldig mooi museum waar je alles kan zien over de oude bouwstijlen en levenswijzen in het oude Rusland.

Mooie oude huisjes met interieur, houten grote kerken, schitterend van binnen en buiten, lange zware wandeling door park gemaakt, Maar zeer de moeite waard.

Ik heb er zeer mooie foto's gemaakt. En in dat museum komen niet veel buitenlanders. Dus moet nog echt ontdekt worden.

Het was een warme en broeierige dag, met soms een fikse bui. En dat heeft wel werking gehad op vooral mijn functioneren.

Dus toch ff paar tandjes terug. Maar wel genoten daar.

NA een uur of 3 rondgelopen te hebben, zijn we naar het ministerie van buitenlandse zaken gegaan. Het gebouw zelf is al adembenemend groot, en de Russisch Orthodoxe kerk is prachtig van buiten en binnen. Allesgoud wat er blinkt.

Na een zoveelste fles water, hebbenwe de GoldenGate nog bekeken, deze oude stadspoort ingang is het beginvan het toenmalige Kiev. Prachtig gerenoveerd. En mooi om te zien.

De stad heeft nog zoveel mooie en interessante plekken, dat we gewoon tijd te kort komen.

we zouden vandaag nog zoveel gedaan hebben, maar de tijd is gewoon te kort. Maar ben zo blij dat we gegaan zijn, want tot nu toe was ik er alleen in de winter, en dat is heel anders.

Als afsluiting van de middag hebben onze Oekrainse vrienden in barbecue georganiseerd, aan de rand van een meer, waar heel veel kievstanen(ja zo noem ik ze), gaan zwemmen, spelletjes spelen en drinken (of course).

Na wat kip, Shaslick en andere lekkere vlees produkten naar binnen gewerkt te hebben, en naar het gitaarspel van John (Die speelde op de guiaar van Haissam, en die lag toen hij het vuur wilde aansteken met spiritus naast de grill, met als resultaat dat de guitaar brandvlekker heeft, en de hoes ervan uitziet als een gegrillde zwiterse kaas) zijn we naar het hotel gegaan om een flinke maar lekkere douche te nemen, en wat te drinken, hebben de meeste nogff gezwommen in het hotelbad (deze heeft een binnenbad, met sauna en houten afkoelvat, niet te vergeten dat ze ook een danspaal hadden naast het bad, en dit bad kun je prive afhuren, nu blijkt in de kelder naast het billiart een peeskamer te zijn, een komplete spiegelwand met bed, en ook een danspaal. De Humor hiervan is me kompleet ontgaan. En wat er de bedoeling van is ook. Achteraf gezien hebben we er smakelijk om gelachen.

Zo nu nog ff naar buiten schreeuwen dat de bruiloftsgasten de klep moeten dichthouden, want ik wil gaan pitten, :):):)

p.s. ze vragen hier altijd: wat is your business, how much money do you earn.

mijn antwoord: my business is not your business.auf Wienerschnitsel

Gilbert en ik zijn ons Russisch al aan het bij spijkeren, we zetten achter elk woord, skaya of ski achter.

Laptopski

Lekke bandski

Restaurantskaja

De achterbank is veranderd in backbank, with a breadplank

Guten nacht liebe freunde.

3e dag

Vanmorgen na het te late ontbijt vertrokken naar Warmuseum, Hier stonden zoveel ouderwetse voertuigen daar kon je niet meer overheen kijken, tanks vliegtuigen, boten, raketwerpers, noem maar op. Ff foto's in en op een helikopter gemaakt, met zijn alle. Toen naar het gebouw van het museum gegaan, met het beeld boven erop, ik schat ong. 50 meter hoog.

Het is een rond gebouw wat in de hal kompleet bekleed is met marmer, aan de binnenkant zijn 2 etages met museumgoed over hoofdzakelijk de 2de wereldoorlog, waar natuurlijkde heldhaftige overwinning op het laffe Duitsland werd vertoond, wapens, foto's , gebruiksvoorwerpen, neergestorte vliegtuigen, dingen die in concentratie kampen gemaakt werden van mensenhuid, een guillotine, een machine om mensenbotten te verwerken, en ngo veel meer spullen en verhalen, etc.

Heel indrukwekkend moet ik zeggen, het irritante is dat de gids, een vrouw die er echt alles over wist, zonder onderbreking, je door het museum leidde, onderbrekingen waren niet gepast, dat zij ze er duidelijk bij.

Op het plein voor het museum is dat waar ik echt voor gekomen ben, De nablijfselen van het oude communistische Sovjetunie, de stijven russische opera muziek. die overal te horen was, en de statige beelden waar de mannen staan te vechten, en te vieren wat ze overwonnen hebben.

Heel indrukwekkend, de entree van 5 grivna (50 cent) stelt niks voor en het bezoek is zeker de moeite waard.

Na een drankje op het terras, net buiten het museum, zijn we met 12 man naar

Lavra gegaan.

Dit monnikenklooster met de prachtige kerken en torens met bladgoud, en de vele schilderijen en graven, met heel veel goud, valt onder het Unesco Werelderfgoed.

Kijk maar op de foto's. Geweldig om te zien. Helaas kon ik de wandelpartij op het enorme terrein niet afmaken, omdat ik me vertrapte, in een van de enorme grote keien waar de pleinen van zijn gemaakt. Dat is wel heel erg jammer.

Na eten bij Il Patio (27 Euro met 2 gangen en genoeg drank) voor 2 personen, zijn we nog als laatste naar Wulitsa Michailsky gegaan, dat ligt op een berg, waar allemaal winkeltjes zijn, en kraampjes, heel bizar, hier kun je matroschkas kopen (die poppetjes die je in elkaar zetten, van groot naar klein) met de gezichten van hitler en Mussolini,

We waren er alleen laat, dus de meeste kraampjes waren al dicht, dus morgen weer nieuwe pogingwagen. Dan is ook de Grote straat door Kiev afgesloten voor verkeer en is het er erg druk omdat iedereen daar zijn vrije dag viert. met kraampjes, bandjes, iedereen die denkt dat die wat kan en daar optreed,van alles te doen, en schijnt erg gezellig te zijn. Morgen gaan we ook naar Arena City en Besarabka. En ook naar de wijk Dontsa Otratni waar Gil en ik veel geweest zijn.

Ik ga nu nog ff van een 'Borsch'. een traditionele Oekraïnse maatlijdsoep met bieten, aardappelen en een klomp vlees in het midden, en zure room.

Dan nog wat foto's plaatsen en de video's van privé afhalen zodat iedereen ze kan zien.

Fijne avond iedereen. en tot morgen

2e dag

Vanmorgen vergeten dat we een uur tijdsverschil hadden, dus we stonden een uur te vroeg klaar.

Hebben nog wat foto's en video van het appartement gemaakt, en om 10 uur was gil en fab bij ons zodat we samen naar ons hotel gingen waar we 3 nachten zullen verblijven.

Dit hotel ligt een half uur buiten Kiev, en ligt best mooi, het is een soort Droomkasteel. Kijk maar bij de foto's

Na daar te hebben ontbeten zijn we met de auto naar Kiev gereden, en hebben daar als eerst een bezoek gebracht bij het Tsjernobyl museum, wat vlakbij Kontrakto ploscha ligt, een plein waar ook de Nederlandse ambassade is gevestigd.

Op 26 april, heeft in Tsjernobyl een zware Kernramp plaatsgevonden. Een van kernreactors van de kerncentrale in Tsjernobyl is gesmolten, waardoor er heel veel radioactieve straling is vrijgekomen. De stad met 50.000 inwoners werd daardoor zwaar getroffen, en omdat niet alles helemaal volgens de regeling ging, en de toenmalig sovjet bestuurders niks vertelde, werd er gewoon als een grote brand deze ramp bedwongen. In plaats ervan te verzorgen dat de mensen heel ver uit de buurt gingen. En wegbleven.

Resultaat is dat 1000en mensen besmet raakten, heel veel mensen ziek werden, kinderen die later geboren werden van oud bewoners, vaak met hele nare ziektes, afwijkingen en kanker hadden, en vaak vroeg stierven. Heel veel leed heeft het meegebracht. De stad zelf ligt helemaal leeg, alles is achtergelaten zoals het er toen lag, omdat niemand er kan komen ivm de straling, nu na zoveel jaar, kun je tegen een forse betaling, en met begeleiding van een gids met geigerteller, een bezoek brengen aan het getroffen gebied.

Het museum met de duizenden foto's en beeldmateriaal, oude Russische propagandafilms, materialen, pakken en geigertellers, dagboeken tekeningen, noem maar op heeft een zware indruk op ons achtergelaten.

Na het bezoek aan het museum, zijn we,omdat ik eigenlijk toch wel iets van de oude sovjet unie wilde fotograferen, naar de freedom bow gegaan, en hebben daar nogal wat foto's gemaakt van het vrijheidsmonument, met de statige communistische beelden eronder. En wat is dat ding groot.

vervolgens een bezoek gebracht aan de straat waar cafe-bar-restaurant fellini ligt, de pc hooftstraat van kiev, daar stonden de maybachs , masarati's, bentleys en nog meer luxe auto's (allemaal duurste uitvoering, als je een benz rijd, dan ook een v12, een audi ook v12, allemaal donkere ramen) vraag me af waar dit land dit van betaald, maar goed.

Vandaar uit zijn we gelopen via Khryshatik naar Maydan, het plein waar in 2004 de oranje revolutie begon tegen de toenmalige president koetsjma, omdat die niet echt eerlijk was, veel op internet kan ik hierover niet schrijven, want blijkbaar bestaan er wel wikipedia verhalen over, maar die worden van hieruit gecensureerd, dus moet ff oppassen wat ik schrijf.

Op Maydan is het voor mij ook begonnen want hier kwam ik samen met gil aan in 2002, en het toenmalige cafe etoille was ons vaste punt.

Was wel ff speciaal om er weer te zijn. Kijk maar naar de foto's.

Na het hele plein te hebben doorstruind, en lastig gevallen doorzwervers (ah, joeemerikan man, joe kan help mie, jou kan gif me 10 grivna, mijn antwoord: I'm married, I don't have anything at all) en met minnie mouse op de foto, en foto's op de trap waar het water naar onder komt, zijn we naar het hotel gegaan om te douchen na deze zweterige dag. En hebben met de hele komplete groep (13 man, komende uit parijs , Hamburg, New jersey, eentje uit zuiden van Oekraine, 4 uit kiev, en 4 holländer samen gegeten in een Libanees restaurant. Waar we goed hebben gegeten, en nog meer hebben gelachen, met zoveel nationaliteiten is het lastig een mop te vertellen, want dat moet dan in 4 talen...

Zo nu weer ff wat foto's erbij pleuren, en dan slaapskaya doen, morgen weer een bijzondere dag, met veel bezienswaardigheden....

Good Night

Bon Nuit

Guten nacht

Dosvedagna

en welterusten

1e dag

Vanmorgen om4 uur ging de wekker in Landgraaf, lekker rustig aan kunnen doen, alles klaargemaakt, toen auto bij Gil neergezet, en vandaar uit met zijn X5 in 1 uur naar Koeln-Bonn gereden, om op tijd te zijn. Daar aangekomen....... 2.5 uur vertraging, wat geïnternet, en waardebonnen opgemaakt van Wizzair, uiteindelijk 10.30 ready for take of. Goede Vlucht gehad.

2.5 uut later plofte hij neer in Kiev Zhyliani, een van de 2 Vliegvelden van Kiev. Het voordeel van deze is dat deze bijna in het centrum ligt, in tegenstelling tot Boryspil wat 40 km buiten Kiev ligt.

In 2002 heb ik van deze luchthaven een binnenlandse hilarische vlucht gemaakt, en dat had ik Bianca graag willen laten zien. Helaas hebben ze voor EK2012 een komplete nieuwe terminal gebouwd. De oude is ernog wel, en zal ooit (naar Kievstaanse maatstaven en tijdsnormen) afgebroken worden.

Wat me opvalt na 10 jaar is dat er echt veel is veranderd. De echte oude rotzooi is verdwenen, de vele zeurende taxi chauffeurs op de luchthaven en in de stad, staan netjes te wachten, en niet met 150 tegelijk aan de uitgang van de gate. Het oogt allemaal een stuk professioneler, wat het aan de andere kant ook weer minder charme geeft.

Na het ophalen van de huur auto (ja skoda) zijn we naar appartement van gil en fab gegaan, en hebben daar ff genoten van de airco.

Na het eten in Il patio (Italiaans restaurant, er is wel geen italiaan te zien, maar dat is bij elk buitenlands restaurant zo, en je kunt er nog eten voor 8 euris, 85 grivna), zijn we nog wat gaan drinken bij Haissam en Olga in hun klein appertementje buiten kiev, waar ze toch met 4 man wonen, 1 slaapkamer en een woonkamer van 4 bij3, hier hangen de perische tapijten aan de muur, wat hier normaal is, als isolatie tegen de koude, zeer koude winter. Helaas biedt het hier geen verkoeling tegen de warmte.

Het restaurant ligt vlakbij Besarapka, een winkelcentrum waar van alles te koop is, en daar tegenover ligt de arena, een winkelcentrum met hele dure spullen, waar binnen in de Ferrari's, Masarati's etc. te koop zijn. deze arena is in bezit van de bekende Klitschko broers. Die in deze stad door hun mentaliteit erg geliefd zijn. wij gaan deze dagen ook nog een bezoekje brengen aan restaurant Korona (kroon), een restaurant waar ik 10 jaar geleden ook veel kwam. De klitschkos komen daar vaak om wat te eten of te drinken.

Na het avondeten zijn we via de Khryshatik street (een hele grote en bekende weg) en Maydan Plein (daar waar de oranje revolutie heeft plaatsgevonden) naar Haissam in Obolon gereden, 2 bloks verder in deze sovjet blokken is ons appartement op de 4de etage.

Het is altijd hilarisch om te beleven wat je allemaal tegenkomt,

Want de appartenten zien er altijd netjes en verzorgd uit, met koelkast, tv. wasmachine. magnetron, internet bad,wc, balkon en AIRCOOOOO.

Alleen de hal en trappenhuis met lift, liggen ze 100 jaar achter, en daar gaat ook niemand wat aan doen. de deuren van de lift sluiten wel vanzelf, maar gaan alleen open als je ze met de hand openduws, tja... was toen ook al. hahaha

Foto's daarvan maak ik morgenochtend, omdat er geen licht is, wil ik hier niet mijn nek breken in het stikkedonker.

Zu nu ga ik er nog wat foto's opzetten van vandaag, zijn er niet veel, omdat we te laat in de stad waren, en een aantal zijn er uit de auto genomen.

Welterusten en tot morgen

Dosvedagna

Kiev ? Dat is toch geen europa ?

Jawel, Kiev de Hoofdstad van Oekraïne is Europa.

Valt net niet onder Azië, Dit lande grens aan de linkerkant aan Polen en Roemenië, rechts Rusland, en ten noorden aan Wit Rusland (belarus).Ten zuiden van Oekraine ligt de zwarte zee.

Oekraine is opgedeeldin autonome provincies (oblasten), Kiev valt daar niet onder, deze heeft een eigen autonoombestuur.

Oekraïne heeft tot 1991 bestaan alsautonome staat inde Sovjet Unie. Dit was een strengstalinistisch bewind, waardoor mening van vrijheid, en andere zaken ernstig beperkt waren.

Dit is niet meer, en Oekraïne is nu een vrije staat,waar je naar mijn mening nog wel wat terugvindt van Communisme, omdat de mensen nu daar eenmaal niet beter weten. Maar het kapitalisme heefter al enorm toegeslagen. Van het stalinistisch bewind is er wel nogveel terug te vinden door de statige gebouwen en monumenten etc. Dit maakt natuurlijk Kiev zointeressant voor mij als hobbyfotograaf.

Kiev ligt aan de Rivier de Dnjepr waardoor het ook een belangrijke handelsstad is/was.

De Munteenheid is de Grivna (ong. 10 grivna voor 1 euro)

De taal is Oekraïns, maar ook heel veel Russisch

De schrijftaal is Cyrillisch.

Visumplicht: afgeschaft, Je moet wel een paspoort hebben (geen idkaart), die bij terugkomst nog 3 maanden geldig is).

Veilig: Ja, overdag geenprobleem, 'savonds wel vervoer via auto, taxt nemen.

Rijk / arm. Contrast is erg groot, De gemiddelde Oekrainer is arm, De 'nieuwe Russen' hebben vaak onbeschoftveel geld, dikke auto's en trekken zichnergens wat van aan. Mensen zijn normaal erg vriendelijk, en het gros van de vrouwen is erg mooi.

Bekende dingen van Kiev

wasfinale stad van EK2012.

Oranje revolutie op het plein'Maydan'

Khryschatik, de grote mooie straat als Hoofdader door Kiev heen.

Dynamo Kiev als voetbalclub (speeltthuis in Kiev op de dag dat wij aankomen tegen feijenoord in de europacub)

Waar gaan jullie naartoe ???

Waar gaan jullie naartoe ?? Daar ga je toch niet op vakantie?? Waarom niet naar Turkije of Spanje?

Tja goede vragen, Maar om daar een antwoord op te geven, moet je hetzelf beleven, en omdat je daar niet, ondanks het een europees land is, ff in de auto stapt, en daar naartoe gaat, houden wij dit reisblog bij voor de mensen die het leuk vinden om het te lezen, en voor ons als herinnering wat we daar gezien en meegemaakt hebben.

Het reisgezelschap bestaat uit 4 mensenl. Fabienne en Gilbert, Bianca en Patrick (de schrijver van dit blog).

Wij zullen woensdagmorgen01-08om 8.10 vanaf Koeln-Bonn naar Kiev Vliegen, Kiev heeft 2 Luchthavens, De Internationale Luchthaven Borispol 40 km buiten Kiev, en Zhuliany, de binnenlandse vlieghaven. Onze maatschappij, Wizzair, landt als enige buitenlandse maatschappij op Zhuliany, zodat wij de reis naar Kiev per taxi niet hoeven te maken, maar meteen al in de stad zelf zijn.

Aangezien wij zelf niets aan de accomodaties hoeven te regelen, is dat voor ons nog een grote verassing. Aangezien Haissam en zijn vrouw Olga (die wij daar weer zullen treffen), niet weten dat wij komen, althans wel Gilbert en Fabienne, maar niet wij 2. Dus datis allemaal nog een verrassing.

Vanaf vandaag is het nog 4 nachtjes slapen. en dan gaat het beginnen.

Ben al bezig met mijn spullen te verzamelen.

Dat betekenteen koffer vol klerenvoor ons 2, schoonmaakmiddelen voor de douche (shampoo, wasgel, etc), maar wat zeker niet vergeten wordt, is de laptop, om's Avonds al het beeldmateriaal teverwerken op dit reisblog, maar ook op Panoramio (http://www.panoramio.com/user/2597202),

waardoor mijn foto's te zien zijn in google earth.

Mijn fotocamera is het belangrijkste voor mij om mee te nemen, omdat ik dit keer wel foto's wil maken daar, en dat de andere 3 keren dat ik er was niet gelukt is.

Ikneemom het handig te houden maar 2 lenzen mee, mijn 18-80 mm en mijn 50 200 mm.

Incl, externe TL Flitser, voor de avond uurtjes

Zo nu vandaag verder de verjaardag van Quinten enBianca vieren......