Ons tripje naar Kiev

Kiev ? Dat is toch geen europa ?

Jawel, Kiev de Hoofdstad van Oekraïne is Europa.

Valt net niet onder Azië, Dit lande grens aan de linkerkant aan Polen en Roemenië, rechts Rusland, en ten noorden aan Wit Rusland (belarus).Ten zuiden van Oekraine ligt de zwarte zee.

Oekraine is opgedeeldin autonome provincies (oblasten), Kiev valt daar niet onder, deze heeft een eigen autonoombestuur.

Oekraïne heeft tot 1991 bestaan alsautonome staat inde Sovjet Unie. Dit was een strengstalinistisch bewind, waardoor mening van vrijheid, en andere zaken ernstig beperkt waren.

Dit is niet meer, en Oekraïne is nu een vrije staat,waar je naar mijn mening nog wel wat terugvindt van Communisme, omdat de mensen nu daar eenmaal niet beter weten. Maar het kapitalisme heefter al enorm toegeslagen. Van het stalinistisch bewind is er wel nogveel terug te vinden door de statige gebouwen en monumenten etc. Dit maakt natuurlijk Kiev zointeressant voor mij als hobbyfotograaf.

Kiev ligt aan de Rivier de Dnjepr waardoor het ook een belangrijke handelsstad is/was.

De Munteenheid is de Grivna (ong. 10 grivna voor 1 euro)

De taal is Oekraïns, maar ook heel veel Russisch

De schrijftaal is Cyrillisch.

Visumplicht: afgeschaft, Je moet wel een paspoort hebben (geen idkaart), die bij terugkomst nog 3 maanden geldig is).

Veilig: Ja, overdag geenprobleem, 'savonds wel vervoer via auto, taxt nemen.

Rijk / arm. Contrast is erg groot, De gemiddelde Oekrainer is arm, De 'nieuwe Russen' hebben vaak onbeschoftveel geld, dikke auto's en trekken zichnergens wat van aan. Mensen zijn normaal erg vriendelijk, en het gros van de vrouwen is erg mooi.

Bekende dingen van Kiev

wasfinale stad van EK2012.

Oranje revolutie op het plein'Maydan'

Khryschatik, de grote mooie straat als Hoofdader door Kiev heen.

Dynamo Kiev als voetbalclub (speeltthuis in Kiev op de dag dat wij aankomen tegen feijenoord in de europacub)