Ons tripje naar Kiev

1e dag

Vanmorgen om4 uur ging de wekker in Landgraaf, lekker rustig aan kunnen doen, alles klaargemaakt, toen auto bij Gil neergezet, en vandaar uit met zijn X5 in 1 uur naar Koeln-Bonn gereden, om op tijd te zijn. Daar aangekomen....... 2.5 uur vertraging, wat geïnternet, en waardebonnen opgemaakt van Wizzair, uiteindelijk 10.30 ready for take of. Goede Vlucht gehad.

2.5 uut later plofte hij neer in Kiev Zhyliani, een van de 2 Vliegvelden van Kiev. Het voordeel van deze is dat deze bijna in het centrum ligt, in tegenstelling tot Boryspil wat 40 km buiten Kiev ligt.

In 2002 heb ik van deze luchthaven een binnenlandse hilarische vlucht gemaakt, en dat had ik Bianca graag willen laten zien. Helaas hebben ze voor EK2012 een komplete nieuwe terminal gebouwd. De oude is ernog wel, en zal ooit (naar Kievstaanse maatstaven en tijdsnormen) afgebroken worden.

Wat me opvalt na 10 jaar is dat er echt veel is veranderd. De echte oude rotzooi is verdwenen, de vele zeurende taxi chauffeurs op de luchthaven en in de stad, staan netjes te wachten, en niet met 150 tegelijk aan de uitgang van de gate. Het oogt allemaal een stuk professioneler, wat het aan de andere kant ook weer minder charme geeft.

Na het ophalen van de huur auto (ja skoda) zijn we naar appartement van gil en fab gegaan, en hebben daar ff genoten van de airco.

Na het eten in Il patio (Italiaans restaurant, er is wel geen italiaan te zien, maar dat is bij elk buitenlands restaurant zo, en je kunt er nog eten voor 8 euris, 85 grivna), zijn we nog wat gaan drinken bij Haissam en Olga in hun klein appertementje buiten kiev, waar ze toch met 4 man wonen, 1 slaapkamer en een woonkamer van 4 bij3, hier hangen de perische tapijten aan de muur, wat hier normaal is, als isolatie tegen de koude, zeer koude winter. Helaas biedt het hier geen verkoeling tegen de warmte.

Het restaurant ligt vlakbij Besarapka, een winkelcentrum waar van alles te koop is, en daar tegenover ligt de arena, een winkelcentrum met hele dure spullen, waar binnen in de Ferrari's, Masarati's etc. te koop zijn. deze arena is in bezit van de bekende Klitschko broers. Die in deze stad door hun mentaliteit erg geliefd zijn. wij gaan deze dagen ook nog een bezoekje brengen aan restaurant Korona (kroon), een restaurant waar ik 10 jaar geleden ook veel kwam. De klitschkos komen daar vaak om wat te eten of te drinken.

Na het avondeten zijn we via de Khryshatik street (een hele grote en bekende weg) en Maydan Plein (daar waar de oranje revolutie heeft plaatsgevonden) naar Haissam in Obolon gereden, 2 bloks verder in deze sovjet blokken is ons appartement op de 4de etage.

Het is altijd hilarisch om te beleven wat je allemaal tegenkomt,

Want de appartenten zien er altijd netjes en verzorgd uit, met koelkast, tv. wasmachine. magnetron, internet bad,wc, balkon en AIRCOOOOO.

Alleen de hal en trappenhuis met lift, liggen ze 100 jaar achter, en daar gaat ook niemand wat aan doen. de deuren van de lift sluiten wel vanzelf, maar gaan alleen open als je ze met de hand openduws, tja... was toen ook al. hahaha

Foto's daarvan maak ik morgenochtend, omdat er geen licht is, wil ik hier niet mijn nek breken in het stikkedonker.

Zu nu ga ik er nog wat foto's opzetten van vandaag, zijn er niet veel, omdat we te laat in de stad waren, en een aantal zijn er uit de auto genomen.

Welterusten en tot morgen

Dosvedagna