Ons tripje naar Kiev

2e dag

Vanmorgen vergeten dat we een uur tijdsverschil hadden, dus we stonden een uur te vroeg klaar.

Hebben nog wat foto's en video van het appartement gemaakt, en om 10 uur was gil en fab bij ons zodat we samen naar ons hotel gingen waar we 3 nachten zullen verblijven.

Dit hotel ligt een half uur buiten Kiev, en ligt best mooi, het is een soort Droomkasteel. Kijk maar bij de foto's

Na daar te hebben ontbeten zijn we met de auto naar Kiev gereden, en hebben daar als eerst een bezoek gebracht bij het Tsjernobyl museum, wat vlakbij Kontrakto ploscha ligt, een plein waar ook de Nederlandse ambassade is gevestigd.

Op 26 april, heeft in Tsjernobyl een zware Kernramp plaatsgevonden. Een van kernreactors van de kerncentrale in Tsjernobyl is gesmolten, waardoor er heel veel radioactieve straling is vrijgekomen. De stad met 50.000 inwoners werd daardoor zwaar getroffen, en omdat niet alles helemaal volgens de regeling ging, en de toenmalig sovjet bestuurders niks vertelde, werd er gewoon als een grote brand deze ramp bedwongen. In plaats ervan te verzorgen dat de mensen heel ver uit de buurt gingen. En wegbleven.

Resultaat is dat 1000en mensen besmet raakten, heel veel mensen ziek werden, kinderen die later geboren werden van oud bewoners, vaak met hele nare ziektes, afwijkingen en kanker hadden, en vaak vroeg stierven. Heel veel leed heeft het meegebracht. De stad zelf ligt helemaal leeg, alles is achtergelaten zoals het er toen lag, omdat niemand er kan komen ivm de straling, nu na zoveel jaar, kun je tegen een forse betaling, en met begeleiding van een gids met geigerteller, een bezoek brengen aan het getroffen gebied.

Het museum met de duizenden foto's en beeldmateriaal, oude Russische propagandafilms, materialen, pakken en geigertellers, dagboeken tekeningen, noem maar op heeft een zware indruk op ons achtergelaten.

Na het bezoek aan het museum, zijn we,omdat ik eigenlijk toch wel iets van de oude sovjet unie wilde fotograferen, naar de freedom bow gegaan, en hebben daar nogal wat foto's gemaakt van het vrijheidsmonument, met de statige communistische beelden eronder. En wat is dat ding groot.

vervolgens een bezoek gebracht aan de straat waar cafe-bar-restaurant fellini ligt, de pc hooftstraat van kiev, daar stonden de maybachs , masarati's, bentleys en nog meer luxe auto's (allemaal duurste uitvoering, als je een benz rijd, dan ook een v12, een audi ook v12, allemaal donkere ramen) vraag me af waar dit land dit van betaald, maar goed.

Vandaar uit zijn we gelopen via Khryshatik naar Maydan, het plein waar in 2004 de oranje revolutie begon tegen de toenmalige president koetsjma, omdat die niet echt eerlijk was, veel op internet kan ik hierover niet schrijven, want blijkbaar bestaan er wel wikipedia verhalen over, maar die worden van hieruit gecensureerd, dus moet ff oppassen wat ik schrijf.

Op Maydan is het voor mij ook begonnen want hier kwam ik samen met gil aan in 2002, en het toenmalige cafe etoille was ons vaste punt.

Was wel ff speciaal om er weer te zijn. Kijk maar naar de foto's.

Na het hele plein te hebben doorstruind, en lastig gevallen doorzwervers (ah, joeemerikan man, joe kan help mie, jou kan gif me 10 grivna, mijn antwoord: I'm married, I don't have anything at all) en met minnie mouse op de foto, en foto's op de trap waar het water naar onder komt, zijn we naar het hotel gegaan om te douchen na deze zweterige dag. En hebben met de hele komplete groep (13 man, komende uit parijs , Hamburg, New jersey, eentje uit zuiden van Oekraine, 4 uit kiev, en 4 holländer samen gegeten in een Libanees restaurant. Waar we goed hebben gegeten, en nog meer hebben gelachen, met zoveel nationaliteiten is het lastig een mop te vertellen, want dat moet dan in 4 talen...

Zo nu weer ff wat foto's erbij pleuren, en dan slaapskaya doen, morgen weer een bijzondere dag, met veel bezienswaardigheden....

Good Night

lecka noche

Pat

He jij, still awake ??

Quendoline

Zelfs Nederland heeft last gehad van je ramp. Vooral met de oogst en de melk .

regina

yes i was still awake en ik ga een dikke 925 km van jullie vandaan ook een beetje russisch uiterlijk